До Швейцария и назад | Пътепис

Здравейте!

От новогодишната баница ми се паднаха две неща - едното беше пътувания през 2018, а другото за сега няма да го коментирам ... :D

И общо взето така ми започна и годината с едно разтоварващо пътуване до Швейцария, без предварителен план, без някакви дълго обмисляни маршрути. Решавахме всичко ден за ден, като целта ни не беше да видим всичко, а да си починем, което и направихме.

Пътуване

До Швейцария стигнахме с директен полет с Wizz Air като общата цена на билетите беше около 250 лв. като най-евтината оферта, която успях да намеря щеше да ми излезе със 100 лв. по-малко, но тогава все още не бях решила дали ще пътувам. Ама пак де, прилична оферта.

От края на миналата година Wizz Air промениха условията си за багаж, като вече може да пътувате с 1 ръчен багаж (без дамска чанта ) с размери 55 X 40 X 23 СМ Летяла съм няколо пъти с тях и съм много доволна. За съжаление полета на отиване беше много неспокоен, имаше турболенция, беше много рано сутринта, в Швейцария времето беше лошо и кацането доста неприятно, но като цяло не беше нищо фрапиращо.

От летището в Базел до града реално има около 20 мин разстояние, като има директен автобус номер 50, който е от гарата до летището. Цената на билета е 2,30 франка или 2,10 евро.

Базел

Веднага след като се настанихем излязохме да обиколим града, като решихме първата ни спирка да е зоопарка в Базел. Намерихме го сравнително лесно, има табели навсякъде и след като отидохме до гарата, от където си взехме карта на града. Зоопаркът се оказа на пешеходно растояние и от гарата до там е около 15-20 мин. пеша. Иначе може да стигнете до там и с трамвай номер 8. Работното време е от 9 до към 5-6 като за да го обиколите целия зоопарк ще Ви отнеме около 2-3 часа, без да се мотаете много. Цените на билетите са 21 франка за възрастни и 15 франка за ученици/студенти.

За съжаление времето този ден беше доста лошо, не е изненада като за началото на годината, но все пак си беше доста лошо, макар и да не беше студено. Поради тази причина не успяхме да видим някои от по-екзотичните животни като горилите например, а другите ги видяхме само във вътрешните им клетки.

Това, което ми хареса и това, което ми направи добро впечатление е, че има сравнително малко обитатели, а клетките са големи и много добре обзаведени. Животните изглеждат добре гледани и щастливи. Нещо, което не мога да кажа за зоопарка в София, който според мен трябва да бъде затворен за много сериозен ремонт. Само за пример ще Ви дам, в софийския зоопарк има 3-4 пъти повече животни... Правете си изводи сами за какво говоря.

Първата зала беше с земноводни, като останахме впечатлени от начина по който живеят животните и клетките им. В зоологическата градина може да видите лъвове, слонове, горили, жирафи, зебри. Интересни бяха белите вълци. Интересното при тях беше, че водата в клетката им беше странно зелена и на фона на белите вълци гледката беше нереална.

Много се зарадвах, когато видях жирафите, защото никога до сега не бях виждала на живо, а любимата ми играчка, когато бях малка беше едно плюшено жирафче и някак ми стана много мило, когато ги видях наживо. Друго много яко преживяване беше снимката на семейството лъвове, което когато ни видя просто застана на скалата все едно ни казваше снимай ни, снимай ни.

Разходката ни в зоопарка приключи някъде към късния следобед, след което минахе през популярната верига в Швейцария - Coop. Стандартът на живот е изключително висок и цените дори на основните неща са два пъти цените в лева. Например най-евтиният хляб беше около 2 франка. Един килограм домати е около 4,50 франка.

След като се прибрахме и си починахме и хапнахме, решихме да отидем до Германия, която всъщност се намира на около 30 мин. с трамвай ( мисля, че беше номер 13) Причината да искам да отидем до там е, че има dm и Мюлер, като не че имах нужда от нещо, но просто исках да разгледам. Във facebook страницата ми може да видите и какво си взехме с моята приятелка Мария. Взехме си още в началото на деня дневна карта за пътуване, която струва 10 франка и може да си пътувате навсякъде с нея. Не е нужно да се пробива или заверява, само трябва да я носите със себе си. За 4 дни не успяхме да станем свидетели на проверка, но нищо де, пътувахме си винаги с билети. Глобата за пътуване без билет е 100 франка.

Помотахме се доста този ден, защото всъщност се качихме в грешната посока на трамвая и обиколихме града няколко пъти, но пък нали целта ни да беше да видим всичко. Хубавото на краткото ни пътуване до Германия беше и това, че там си важи роуминга в ЕС и имах данни и успях да се обадя до България. Голям недостатък в Швейцария ми беше именно това, че нямах контакт с близките си хора. Само за справка 1 MB данни ще Ви струва 15 лв. а обажданията са нещо от сорта на 4-8 лв. в зависимост от това дали званите или Ви звънят.

Люцерн

На следващия ден след като закусихме отидохме до гарата в Базел, от където си взехме билет за Люцерн. Като цената за отиване и връщане беше около 50 франка. Доста се колебахме на къде да поемем дали към Женева или Цюрих, но билетите до Женева бяха около 160 франка, което е много повече от самолетните ни билети, което ни отказа, защото като цяло това беше едно бюджетно пътуване. Причината да не отидем до Цюрих беше, че местните жители не ни го препоръчаха като нещо кой знае какво за гледане освен скъпи магазини и коли. Изобщо не съжалявам, че отидохме в малкото градче Люцерн, което се намира на брега на едноименното езеро. С деликатна гледка към Алпите и красиви сгради съхранили духа на Швейцария.

Разходихме се, хапнахме от превърналите се в наши любими печива. Общо взето където и да отидехме това ни беше първата цел да хапнем нещо сладко и да пием кафе. Това общо взето за две кафета и две разни печени неща ни излизаха към 15 франка. На обяд обядвахме в Coop където имаше ресторант от типа на този в Ikea, където хапнахме обилно дневното меню, което ни струва около 14 франка. Докато обиколим целия град стана време да се връщаме към гарата и обратно към Базел, защото нещо, което не знаехме беше това, че слънцето залязва към 4 и изгрява чак към 8-9 сутринта. И все пак две момичета сами, макар и в Швейцария гледахме да не се мотаем на непознати места по тъмно. Пътя от Люцерн до Базел е около 1 час, като влаковете както може да се досетите са изключително точни. От към чистота и нещо по-специално ако си мислите, че получавате за супер високата цена на билетите ... ами не. Това беше нещо, което открито ме дразнеше, че всичко е скъпо, но изобщо не е по-добро. Една идея по-чисто е в градския транспорт и влаковете, но някак не разбрах защо са толкова скъпи.

Берн

Отново без да си даваме излишно зор сутринта някъде преди обяд най-накрая стигнахме до гарата, където срещу близо 90 франка се сдобихме с билети за Берн. Името на града означава Мечки, като и това е животното на града. Нещо, което забравих да спомена е, че всеки път, когато слезем на гарата в нов град, първото нещо, което правехме е да си вземем карта на града от информационния център. Напълно безплатно е (едно от малкото неща там) само за пример - тоалетната е 2 франка - не го обръщайте в лева, ще Ви стане лошо. Обиколихме целия начертан маршрут, като нещото, което най-много искахме да посетим беше музея на Айнщайн, който се намира от другата страна на моста. За съжаление пак поради ограничения ни бюджет не успяхме да влезем във всеки музей, в който искахме, защото цените започват от около 20 франка. В музея на Айнщайн билета беше 18 франка, а експозицията изключително подробна. Проследяваше произхода и живота му от 1400 година. Беше интересно, но ако сте му фен и познавате добре биографията му няма да научите нищо ново. Като цяло беше наблегнато на живота му не толкова на научната му дейност. Обиколихме магазинчетата за сувенири, като за около 15 франка взех малка кутия бонбони и магнитче. Цените са същите като на летището, за това по-добре купете всичко, което планирате от магазин за сувенири, защото избора Ви на летището е много ограничен. След това се върнахме до гарата, където имахме около час до влака и доста се помотахме. Там поне има wifi едно от малкото места, на което може да намерите безплатен интернет. Вечерта беше страхотна, защото бяхме на бар и видяхме, че организираните швейцарци всъщност са много забавни. Бирата беше супер, като една чаша е около 8 франка.

Последният ден се отдадохме на опознаване на алтернативното лице на Базел. Имахе си местен екскурзовод, който ни разходи до най-интересните места на града и всички горещи точки за купони, както и трите граници. Базел се намира точно между Германия, Франция и Швейцария и има едно място точно на река Рейн, където се вижда от ляво Франция, от дясно Германия и на гърба Ви е Швейцария. Наистина беше страхотно, защото се разходихме по реката и след тежката вечер беше приятно. Следобед събирахме витамин D на местата за плаж на реката, като ядохме сандвичи за около 6 франка с нещо сладко и вода крайната сметка е около 10 франка.

На следващия ден отново рано сутринта беше и полета ни към България. Ако трябва да си купувате вода на летището по-добре изчакайте да се качите в самолета, там е по-евтино. Малко ни изнерви персонала на Wizz Air Франция, но пък полетът беше много спокоен и кацнахем безпроблемнно в София.

Това беше краткия ми пътешис от 3 швейцарски града, определено ми хареса. Чисто, спокойно, без стрес, чак се чудиш как функционира всичко толкова спокойно - точно като механизъм на швейцарски часовник. Това и чистотата определено ми липсва в България. В центъра на Базел в час пик въздухът е чист като в планината.

Специални благодарности на Жоро за гостоприемстовто и на Мария за кафето всяка сутрин.